Curriculum Vitae

Multikonstnär, Kulturentreprenör

Sångerska, musiker, skådespelare, regissör, skribent, tonsättare
Producent, projektledare, konstnärlig ledare, fd Teaterchef, kulturentreprenör REVoice terapeut / Röstmassör / Vocalcoach

Röstfack: ​Sopran / Mezzosopran
Instrument:​ Piano, Dragspel, Flöjt
Scenspråk/Sångspråk:​ Svenska,Engelska,Meänkieli,Finska, Italienska,Tyska, Japanska samt litet Franska, Samiska
Adress: ​Jollegatan 13, 941 35 Piteå
E-mail:​ carina@glesbygdsdivan.se
Tel:​ +46-(0)70-6859571

 

CV: n är uppdelad enligt följande:

  1. Konstnärlig historik. ​Roller i Opera/musikal/musikteater. Roller som skådespelare. Uppdrag som Regissör. Manusarbete. Övrigt. Utbildning; konstnärliga utbildningar, chefsutbildningar, coacher/masterclasses, Internationella och Nationella priser/tävlingar/stipendier/utmärkelser.
  2.  Chefsuppdrag/Ledarpositioner
  3.  Styrelseuppdrag /Förtroendeuppdrag

 

1. KONSTNÄRLIG HISTORIK:

ROLLER OPERA/MUSIKAL:

2018 La Badessa/Zelatrice/Infermiera–Suor Angelica (G. Puccini) Kulturens hus, Luleå Symfoniorkester, dir. Claudio Morbo
2017 Anna I/Anna II – Maa oon Musta/Die sieben Todsünden (K. Weill), Tornedalsteatern, turné Norrbotten
2016 Karin –Vem stal Polcirkeln? (E. Norberg) musikal, URUPPFÖRANDE, Tornedalsteatern, turné Norrbotten

2016 Naturen –Malmens Väg (M. Hülphers) musikteater, URUPPFÖRANDE, turné Norrbotten, Finland

2015 Tosca– Tosca (G. Puccini) Opera Vildmark festivalen 15-års jubileum

2015 Finsk Afton i Augusti, Läckö Slott, Lidköping
2015 Kysstid – Folkmusikal utomhus på Luppioberget (B. Pohjanen/K. Chydenius)

2014 Häxan/Mamman/Sömnfen– Hans&Greta (E. Humperdinck) Läckö Slott, Linköping
2014 Tenderness (Vladimir Levitt) monologopera, scenisk URUPPFÖRANDE
2014 SVT Drama filmatisering av Björnen (W. Walton) på Icehotel, 29/11-14 som ”Veckans föreställning”i  SVT2, produktion: Opera Vildmark, roll: Popova, regi: Catarina Gnosspelius
2013 Turné Norrbottensmusiken Häxa/Mamma/Sömnfe-Hans&Greta (E. Humperdinck)
2013 Popova-Björnen (W. Walton) Opera Vildmark festivalen, Lainio. Trekulturell opera, översatt till två av våra minoritetsspråk, meänkieli, samiska samt svenska. Regi: Catarina Gnosspelius
2012 Kersti-Kronbruden-(Rangström/Strindberg) (opera/pjäs/Rangströms sånger) Arr/musikansvarig/roll

2012 Baba -Mediet (G-C. Menotti) Opera Vildmarkfestivalen
2012 Hilja -Sånger från Matojärvi, folkmusikal- (B. Pohjanen/K. Chydenius) Turné Norrbotten
2011 Häxan/Mamman/Sömnfen /-Hans & Greta (E. Humperndink) Opera Vildmark festivalen
2010 Mamman -Amahl and the night visitors (G-C. Menotti) samverkan Vox Arctica, Opera Vildmark, Svenska Kyrkan
2009 Susanna/Grevinnan- Figaro in 60 minutes (W.A. Mozart) levande dockopera.
2009 Norna Urd -Krigsoperan- Skansen Stockholm,Seglora kyrka,Nyhetsmorgon,Gokväll SVT
2009 Norna Urd -Krigsoperan/SotaOoppera (Pohjanen/Chydenius) URPREMIÄR, 15 föreställningar.

2008 Mustapha – Mohrens sista suck, folklustspel, Opera Vildmark festivalen
2008 Hilja- Sånger från Matojärvi/Folkmusikal (Pohjanen/Chydenius) URPREMIÄR turné Norrbotten

2008 Susanna – Le Nozze di Figaro (W.A. Mozart) Opera M.E.R.A, Stockholm, inhopp gästspel
2007 Serphina – La Serva Padrona (G. B. Pergolesi) Opera Vildmark festivalen
2007 Lucy – The telephone –(G- C. Menotti) Opera Vildmark festivalen
2006 Anna- Le Villi (G. Puccini) Opera Vildmark festivalen
2005 Santuzza – Cavalleria Rusticana (P. Mascagni) Opera Vildmark festivalen
2005 Giulietta – I Capuleti e i Montecchi (V. Bellini) opera, ICE GLOBE THEATRE (jan-april), regi: Catarina Gnosspelius

2004 Nannetta – Falstaff (G. Verdi) opera, ICE GLOBE THEATRE, spelperiod jan-april, regi: Catarina Gnosspelius
2003 Shakespeare in love, urval av tonsatta Shakespeare texter från opera/ romans,ICE GLOBE THEATRE (jan-april)

2003 Opera on Ice, arior och scener ur kända operor i unik ismiljö, ICE GLOBE THEATRE (jan-april)

2002 Giorgetta- Il Tabarro (G. Puccini)  Opera Vildmark festivalen samt GÄSTSPEL på Åland, Mariehamns Stadshus

2002 Giorgetta- Il Tabarro (G. Puccini)  – Gästspel på Åland, Mariehamns Stadshus, regi: Oscar Figueroa
2002 Suor Angelica (G. Puccini) – Gästspel Åland, Mariehamns stadshus, regi: Helena Röör
2002 Il Tabarro, Suor Angelica (G. Puccini) plus konsertserie Skansen Novilla, Stockholm juni månad

2001 Nedda – I Pagliacci (R. Leoncavallo) gästepel på Åland, Mariehamns stadshus, regi: Oscar Figueroa

2001 Nedda – I Pagliacci (R. Leoncavallo) Opera Vildmark festivalen, regi: Oscar Figueroa
*Mikaela (Carmen), Pamina (Trollflöjten)på Gröna Lundsteatern, Stockholm.

ROLLER TEATER:
2018 Elle-Risti i Sekarotu-Blandras – (Regina Veräjä) Teater, URPREMIÄR, regi: Hannu Friman, turné Sverige, Finland, produktion: Tornedalsteatern,

2016 Den tornedalska kvinnan ( M. Mattsson Barsk) URPREMIÄR, Övertorneå Musikarr och roll
2016 Naturen –Malmens Väg, musikteater, URPREMIÄR, (M.Hülphers/P.Tuominen) regi:H.Starkenberg, turnéNorrbotten och Finland, produktion: Tornedalsteatern

2015 Renens & Ugglans talkshow –Julkalender, skådespelare, musiker. Produktion Tornedalsteatern

2015 Kvinna i TRO- (M. Castegren) monolog på svenska/meänkieli, turné Norrbotten, regi: Catarina Gnosspelius

2015 Johanna i pjäsen Och Kärlek – (M. Castegren) produktion: Tornedalsteatern
2014 Bella i Det är för mycket fniss i den här sandlådan (C. Gnosspelius)  barnproduktion, turné NB

2014 Julkalendern utomhus Badhusparken, Pajala, Renen sång, berättarröst och musiker, produktion: Tornedalsteatern

2013 Julkalendern utomhus Badhusparken, Pajala, Renen sång, berättarröst och musiker, produktion: Tornedalsteatern
2012 Kersti- Kronbruden (Rangström/Strindberg) Pjäsen i sin helhet med inslag av operan Kronbruden + utvalda sånger av Ture Rangströms. Sommarteater Liviöjoki. Ansvarig för musikarr samt roll. Produktion: Tornedalsteatern.

2009 Vishetens Vindar (Sydafrika samarbete, SIDA, samt turné i Sydafrika) Projektidé, sångerska, skådespelare, musiker, tonsättare, författare. Produktion: Tornedalsteatern

REGI/MANUS:

2020 Processteater, manusarbete samt regi ”Den jag vill vara” manus: Lina Stoltz, urpremiär
2018 Libretto/Musikarrangemang/Regi till ”Den Tornedalska kvinnan” (10 kvinnor)
2016 Regi/Scenografi/Teatermanus till ”Kärleksgrubbel och Lyckobubbel” skolturné NB
2015 Regi/Scenografi till ”Imorgon är allt som vanligt” manus: Lina Stoltz, turné Norrbotten
2015 Regi, nypremiär Kvinnornas Decamerone- manus: C. Gnosspelius, turné Norrbotten
2014 Regidebut ”Kvinnornas Decamerone” – manus: C. Gnosspelius, med efterföljande turné 2015. Kulturredaktör Jan Bergsten NSD utnämnde denna till ”Årets mest berörande föreställning i Norrbotten” 2015.

2014 Teaterdirektören – W. A. Mozart , regi tillsammans med Catherine Parment, samt att jag skrev manus till en utvidgad prolog på 40 min till föreställningen som innehöll talad dialog och arrangerade sånger av Mozart.

ÖVRIGT:

Finalist i Poetry Slam SM ​(SM final Malmö) Skriver dikter betraktelser, krönikor (2019) Publikationer poesi​ i bl.a Meänmaa, tidskrift (2018-19)
Veckans färsking, SR,​ P4 Norrbotten med låten ”Omslag mot livet” text/musik: C.Henriksson (2019)Programledare/Artist/programpitch​, digitala sändningar live@acusticum,Studio Acusticum (2020) Konstnärlig producent,​ Rosenströms Kulturfest på Norrbottens museum (2020)
Publikationer på Kulturarenan,​ programledare, artist, producent (2020)
Ensembler/Band:​ GlesbygdsDivan (alter ego), Rajaton-Gränslöst, TangOperA

Inspelning/release av CD Rajaton-Gränslöst, g​räns-och genrelös platta med sånger stöpta i Tornedalsdräkt; Folk,pop,visa,klassiskt,opera,rock (2019)

Konserterar samt producerar event, företagsevenemang, underhållning,​ MUSIK PÅ SLOTTET Rikssalen Stockholm (2016), Läckö Slott (3 år), Kulturens Hus Luleå (Sopranos), Opera på Skäret Loka Brunn, Festspelen Piteå, 5-FOLK festivalen i Kungsträdgården Stockholm, Polarvinternatten Gällivare, Vinterfestuka Narvik, Tornedalsyran Stockholm, Jokkmokks Marknad, Sveriges Riksdag, Konstitutionsutskottet, LKAB, SKF, Gadelius, Esrange, invigning Icehotel 365 samt på Icehotel gig för flertalet icke namngivna kungligheter. European Festival of the Night, Svenska Ambassaden, Exportrådet och Skandinaviska handelskammaren i Tokyo. Norska Ambassaden/Edvard Grieg Kommitté 100 år Kawai i Tokyo. Recital för Nordic Music, Salon Sun Grace/Stenhammar foundation i Tokyo (CD-inspelning, live) Medverkan i Sveriges Television,​ ”Kexi ”dokumentär/konsert Kulturens Hus,”Eftersnack”, ”Gokväll”, ”Nyhetsmorgon”,”Landet Runt”,”Kulturnyheterna”, ”Nordnytt”,”Veckans föreställning” SVT2. ”Möte med-Puhuthaan” SVT2 2021.
En dokumentär om Opera Vildmark/Carina spelades in för SVT Drama​ 2014 i samband med Filmatisering av Opera Vildmarks BJÖRNEN -W. Walton som sändes i SVT2, 2015.

UTBILDNING/COACHER/MASTERCLASSES/PRISER:

Operastudio 67​, Stockholm, R​ oyal Academy of Music​, London, P​ iteå Musikhögskola (​Diplomsång I,II,III,IV, Mästarkurser), O​perahögskolan i Stockholm​ (Operaregi och Musikens dramaturgi)

Stockholms Universitet (​ Fil.kand) musikvetenskap/musikteatervetenskap/teatervetenskap. Göteborgs Universitet​ (Populärkultur i Östasien) U​meå Universitet​ (norrländsk litteratur, samernas kultur och religion, samernas samhälle och historiska utveckling), Företagsekonomi, Projektledning kontroll och ledarskap, Japanska, Meänkieli, Professional english.

International trade assistant​, Svenska Exportrådet, Marknadsföring för Kulturarbetare, Ledarprogram för mellanchefer,​ Lapplands lärcentra

Gruppdynamik och konflikthanterin​g. Processpedagogik och kommunikation, Livscoachakademien

Certifierad RE-Voiceterapeut och röstmassör,​ för arbete med friska och trötta röster (2019)

Sångcoacher: ​Berit Lindholm/Sverige, Anna Sims/UK, Jeffrey Goldberg/Metropolitan Opera NY, Richard Trimborn/Tyskland (Wagnerkurs), Kevin Smith/Holland, Bruno Pola/Italien,Musikhögskolan Piteå/Luleå tekniska Universitet i flera omgångar; Dorothy Irving,Neil Mackie, Matti Hirvonen m.fl

Masterclasses: ​Birgitta Svendén, Jeffrey Goldberg, Anna Larsson, Katarina Dalayman, Peter Mattei

Internationella och Nationella priser/tävlingar/stipendier/utmärkelser: ​Finalist i int.sångtävlingen “Monte Carlo Voice Masters”, Monaco, RUBUS ARCTICUS kulturpris, Hagegårdens kulturpris, Olof Högberg Plaketten för framstående kulturinsats, Andrew Sandrew, Golje, Fredrika-Bremer, Sveriges talang, Frimurarorden Jubileumspris, Sparbanksstiftelsen Kulturpris, Svenska Konstnärsnämnden under 4 år, LKAB:s stora kulturpris, Kiruna kulturstipendium, STRT kulturstipendium, Rosenströmska Stiftelsens Kulturpris, ÅRETS NORDIST Föreningen Norden.

 

2. CHEFSUPPDRAG/LEDARPOSITIONER:

2015-2018 ​anställd som​ TEATERCHEF/Konstnärlig Ledare för Tornedalsteatern​, heltid, Tornedalsteatern belönades med NSDs Kulturpris 2015.

2013-2015 ​anställd som ​Konstnärlig Chef För Tornedalsteatern​.

2000-2015 KONSTNÄRLIG LEDARE ​och PRODUCENT för OPERA VILDMARK festivalen

2005- KULTURAMBASSADÖR ​för NORRBOTTEN i JAPAN (bosatt i Japan 2005-2007)

2003-2005 ​ansvarig ​KONSTNÄRLIG LEDARE och PRODUCENT ​för samtliga Operaproduktioner på ICE GLOBE THEATRE

2001-2002 REKTOR​ för Figueroa International Opera Academy for Advanced opera studies i Stockholm (F.I.A) uppbyggnad av utbildningen samt sedan rektor, 2 år.

2021- KONSTNÄRLIG LEDARE för OPERA VILDMARK, produktionsbolag.

2021- VD och KONSTNÄRLIG LEDARE för GLESBYGDSDIVAN AB, kulturella och kreativa näringar, produktionsbolag.

 

3. STYRELSEUPPDRAG/ FÖRTROENDEUPPDRAG:

2005 – Landshövding Per-Ola Eriksson utnämnde operasångerskan Carina Henriksson 050916 till Kulturambassadör för Norrbotten i Japan.

2008-2013 Leader Tornedalen, styrelseledamot för näringslivet

2008-2012 Tornedalsteatern, ledamot och senare vice ordf.

2018- Lainio Hembygdsgille styrelseledamot
2019- Kulturens Region Norr,  förtroendevald

ÖVRIGT:

Carina är grundare och driver O​pera Vildmark ​som bl. a producerade Operaföreställningarna på I​ ce Globe Theatre (2003-2005) s​amt ​under 15 år (2000-2015) ​en återkommande ​operafestival, Opera Vildmark ​i hembyn Lainio. Opera Vildmark producerar även företagsunderhållning, event, gränslöst och genreöverskridande.

Carina är ​dubbel minoritet​ (tornedalsk och samisk). U​tbildad operasångerska med rötter i folkmusiken. Framträder solo och i ensembler som blandar musik; från opera, klassiskt till pop, rock, tango, samt tornedalsk folkmusik på svenska, meänkieli, finska och andra språk.

Carina blev av landshövding P-O Eriksson utnämnd till ​Norrbottens Kulturambassadör i Japan 2005 (Bosatt och verksam i Japan 2005-2007)

Carina har spelat in sånger acapella på meänkieli från K​rigsoperan​ som infogats i en C​D-talbok, ”Finska Kriget” f​örfattad och inläst av Bengt Pohjanen, Barents Publisher.

​Udda meriter: ​SM mästare i renkappkörning. Sjungit med Phil Collins och Fredrik Kempe i Söndagsöppet, SVT, samt avbildad som en karaktär i 91:ans seriemagasin.

Sedan 1 sep 2018 åter verksam som frilansande kulturarbetare, periodvis projektanställd

2020 (jan-mars) ​producent ​för D​ansinitiativet​ i Luleå (vikariat)
2020 (ht) s​ångpedagog​ för klassiska/sceniska sångarna, F​ramnäs folkhögskola​ (vikariat)

2020 Erhållit ​manusutvecklingsbidrag​ från Region Norrbotten

2021 GO Business inkubator program,. Piteå

 

 

Carina Henriksson

GlesbygdsDivan från Tystnaden, gräns-och genrelös sångerska från Lainio. Dubbel minoritet, med ena foten i den Tornedalska kulturen och den andra i den samiska traditionen. Tidigare verksam som teaterchef för Tornedalsteatern under 5 år, Kulturambassadör i Japan och grundare av Opera Vildmark. Utbildad vid Operastudio 67 och Royal Academy of music i London. En av 10 finalister från hela världen i internationella sångtävlingen ”Monte Carlo Voice Masters” 2005 i Monaco. Utnämnd till Årets Nordist 2017, priser bl.a Rubus Arcticus, Hagegården, Konstnärsnämnden, Rosenströmska, Andrew Sandrew, LKAB:s Kulturpris, Olof Högbergplaketten för framstående kulturinsats m.m

Idag allkulturverksam som sångerska, musiker, skådespelare, regissör, skribent och tonsättare. Finalist i Poetry Slam SM 2019 och aktuell med en färsk release av CD:n ”Rajaton-Gränslöst” hösten 2019 som innehåller blandade sånger stöpta i Tornedalsdräkt. Valdes ut som ”Veckans färsking” i Sveriges Radio P4 med egna låten ”Omslag mot Livet” v.50. Turnerar med Rajaton-Gränslöst, pocketensemblen AIKA samt som sitt alter ego GlesbygdsDivan. SM-mästare i renkappkörning.

Carina Henriksson är uppvuxen vid Lainio älvens strand men är numera bosatt  vid Torne Älv. Hon har sina rötter i den tornedalska folkmusiken och är som dubbel minoritet uppvuxen med en fot den Tornedalska kulturen och en fot i den samiska. Carina är utbildad operasångerska  på Operastudio 67 i Stockholm och Royal Academy of music i London. Efter 20 år som frilans i Sverige och utomlands; senast innan hemflytten bodde hon två år i Japan där hon sjöng, höll föredrag och verkade som Kulturambassadör, flyttade hon hem till härliga nord igen. Första produktionen efter flytten hem var folkmusikalen ”Sånger från Matojörvi” och året efter ”Krigsoperan” , båda skrivna av radarparet Bengt Pohjanen och Kaj Chydenius. Hon har suttit i styrelsen för Leader Tornedalen och Tornedalsteatern, där hon landade idén ”Vishetens Vindar” som gick på turné till Sydafrika. Hon är numera ordförande i Lainio Hembygdsgille. Mellan 2013-2018 var hon anställd på Tornedalsteatern, först som Konstnärlig Chef och de senaste 3 åren som Teaterchef/konstnärlig ledare. Nu är hon åter frilansande kulturarbetare som sångerska, skådespelare, regissör, musiker och tonsättare. Idag skriver hon dikter, betraktelser och sånger på hemmaplan och arbetar på en kommande CD med arbetsnamnet ”Penkttin paras ja Karkkin favoriiti” mellan uppdrag, projekt och konserter.

Carina är grundare till Opera Vildmark som mellan åren 2000-2015 producerade en årlig operafestival i hembyn Lainio och som producerade alla operaproduktioner på Ice Globe Theater 2003-2005. 2015 filmatiserades Opera Vildmarks operaföreställning ”Björnen” av W.Walton på Icehotel för SVT DRAMA och sändes som Veckans Föreställning på SVT2. Den var översatt till Svenska, Samiska och Meänkieli. Carinas regidebut av Kvinnornas Decamerone blev utsedd till ”årets mest berörande föreställning” 2015.Hon har även regisserat urpremiären av ”Imorgon är allt som vanligt” av Lina Stoltz och skrivit manus samt regisserat flertalet barnföreställningar som turnerat i länet. Som skådespelare aktuell i ”Seakrotu-Blandras” av Regina Veräjä.

 

Carina Henriksson

Teaterchef och konstnärlig ledare på Tornedalsteatern sedan 2015. Konstnärlig chef (delat ledareskap) dessförinnan 2014-15 . Carina är utbildad operasångerska (Operastudio 67 i Stockholm och Royal Academy of Music i London) Hon innehar en fil.kand i teater/musik vetenskap och en utbildning på Svenska Exportrådet. Carina har varit verksam som frilansande kulturarbetare inom sång, musik, teater sedan 1991 och drivit egna produktionsbolaget Opera Vildmark med bl. a en årlig Operafestival i hembyn Lainio mellan 2000-2015. Carina producerade samtliga operaföreställningar på världsunika Ice Globe Theatre 2003-2005 som kröntes med en filmatisering för SVT Drama av operan Björnen 2014/15 som översattes till svenska och två av våra minoritetsspråk, meänkieli och samiska och sändes som ”veckans föreställning” på SVT2 2015. Carina har arbetat som rektor för Figueroa International Academy for Advanced opera studies under åren 2001-2002. Carina bodde och verkade som Kulturambassadör samt frilansande sångerska i Japan 2005-07.

Stolt tornedaling och dubbel minoritet, med den tornedalska folkmusiken i blodet och en SM-titel i renkappköring som kvittens på det samiska arvet.

Sedan 2008 hemflyttad till norr och verksam framförallt på Nordkalotten, som kulturarbetare och föredragshållare. På tornedalsteatern varierar arbetsuppgifterna, Carina skriver, regisserar, musicerar, skådespelar, producerar samt är tekniker efter behov.  Carinas regidebut Kvinnornas Decamerone blev vald till ”årets mest berörande föreställning i Norrbotten 2015” och Tornedalsteatern belönades med NSDs kulturpris 2015.

Carina har medverkat som solist i 30-talet operaföreställingar bl.a Tosca, Cavelleria Rusticana och Sverigepremiären av nyskrivna operan ”Tenderness” och turné med Norrbottensmusiken med barnoperan ”Hans & Greta”. Bland folkopera/folkmusikal/musikal roller kan Tornedalsteaterns ”Krigsoperan” och Meänmaa Teatteris ” Sånger från Matojärvi” nämnas samt jubileumsårets ”Vems stal Polcirklen” och ”Malmens Väg”. Carina har belönats för sina kulturinsatser med Rubus Arcticus stora stipenidum, Hagegårdens kulturpris, Olof Högberg plaketten för framstående kulturinsats, Sparbanksstiftelsen, Svenska Konstnärsnämnden under 4 år, STR-T:s kulturstipenidum, LKABs stora kulturstipendium, Rosenströmska Stiftelsens kulturpris, Gålö, Golje och Fredrika-Bremer stipendium,  Andrew Sandrew kulturstipendium, Frimurarorden Stockholms jubileumspris. Carina har även vunnit semifinal i Sveriges Talang och representerat Sverige som finalist i Monte Carlo Voice Masters i Monacco, 2017 blev hon utsedd till Årets Nordist av föreningen Norden.

Carina Henriksson

Carina är verksam som frilansande operasångerska, utbildad vid Operastudio 67 och Royal Academy of Music i London. Förutom opera har hon en förkärlek för crossover och med rötterna i den tornedalska folkmusiken sjunger hon även musikal, folk, pop, experimental i olika ensembler. I dessa hanterar hon även instrumenten piano, orgel, flöjt och dragspel.

OPERASÅNGERSKA

Carina har medverkat i 30-tal operauppsättningar: Tosca (titelroll), Häxan/Mamman/sömnfen (Hans&Greta), Popova (Björnen),Kersti (kronbruden), Baba(Mediet), Mamman (Amahl and the night visitors), Grevinnan och Susanna i olika produktioner (Figaros bröllop), Serphina (La serva padrona), Lucy (The telephone), Nannetta (Falstaff), Giulietta (I Capuleti e i Montecchi), Santuzza (Cavalleria Rusticana), Nedda (Pajazzo), Anna (Le Villi) Giorgetta (Il Tabarro) , Suor Angelica, Mikaela (Carmen), Pamina (Trollflöjten). Inom musikal/folkopera har hon sjungit Norna Urd i Krigsoperan (Pohjanen/Chydenius)Hilja i Sånger från Matojärvi och Mohrens sista suck. Carina har även tillägnats musik och uruppfört monologoperan Tenderness av Vladimir Levitt. Carina har turnerat med Norrbottensmusiken med operan Hans&Greta, denna spelades även på Läckö Slott, Afton i Augusti. Sommaren 2002 uppförde hon 2 operor samt konsertprogram på Skansen.

SKÅDESPELARE

Inom teater så har hon spelat flera roller, senast monologen Tro av Marianne Castegren samt Johanna i pjäsen Och kärlek. Turné i Sydafrika med ”Vishetens Vindar” samt en hel del barnteaterproduktioner.

KONSERTSÅNGERSKA blandade genrer

Konserter och underhållningsprogram i blandade genrer, bl. a Festspelen i Piteå, European festival of the night med Matti Hirvonen och Opera på Skäret, Kawai/Omotesando, Japan, Grieg jubilee gala, Norska Ambassaden i Tokyo, TangOperA,

Ett spännande musikaliskt möte resulterade i två konserter tillsammans med Wendy McNeill i Aurora Hall.

Karisma (de tre norrländska sopranerna), Sopranos-Viva Verdi, Mästarnas möte (Puccini versus Verdi), sjungit med Phil Collins och Fredrik Kempe i Söndagsöppet SVT. mm.

REGISSÖR

Carina regidebuterade med ”Kvinnornas Decamerone” som av kulturredaktör Jan Bergsten blev utsedd till ”2015 års mest berörande föreställning”

Hon har även regisserat Teaterdirektören av Mozart tillsammans med Catherine Parment och regisserat urpremiären av ”Imorgon är allt som vanligt” av Lina Stoltz, även den med mycket fina recensioner.

PRISER OCH UTMÄRKELSER

Carina har vunnit flera internationella/nationella priser och utmärkelser för sin sång. Finalist I “Monte Carlo Voice Masters 2005” i Monacco, Rubus Arcticus stora kulturpris, Hagegårdens stora stipendium, Olof Högberg Plaketten för framstående kulturinsats, Andrew Sandrew/ Golje/ Fredrika-Bremer-stipendium, Sveriges talang(semifinal), Frimurarorden Jubileumspris, Sparbanksstiftelsen Kulturpris, Svenska Konstnärsnämnden i 4 år, LKABs stora kulturpris, Kiruna kulturstipendium. STRT kulturstipendium, samt nyligen Rosenströmska stiftelsens kulturpris. Hon blev av landshövding P-O Eriksson utnämnd till Norrbottens Kulturambassadör i Japan där hon bodde i 2 år.

OPERA VILDMARK

Carina är grundare och har drivit produktionsbolaget Opera Vildmark i 15 år (2000-2015) som bl.a producerade operaföreställningarna för den världsunika ICE GLOBE THEATRE 2003-2005 samt en årlig Operafestival i hembyn Lainio.  Opera Vildmark har även gästspelat på bl.a Skansen i Stockholm, på Läckö Slott, samt på Åland ett flertalet gånger.

SVT INSPELNING

Opera Vildmark och operaföreställningen ”Björnen”- W. Walton, har filmats för SVT Drama i samverkan med Bodesand produktion och Nordisk Drama och Dokumentär. Filmatiseringen visades som ”Veckans Föreställning” i SVT2 2014, denna har även tävlat på Golden Prague i Prag samt visats på filmfestival i Berlin.

TEATERCHEF , konstnärlig ledare

I dagsläget är Carina även verksam som Teaterchef och konstnärlig ledare på Tornedalsteatern som belönades med NSD:s Kulturpris 2015.

 

GLESBYGDSDIVAN

 

https://scenkonstportalen.riksteatern.se/producent/2136