CARINA HENRIKSSON – Passions&Visions driven multikonstnär och kulturentreprenör

Sångerska/Musiker/Skådespelare/Regissör

Skribent/Manusförfattare/Tonsättare

Kulturproducent/Arrangör och Entreprenör

Föredragshållare/Programledare

REVoice-terapeut

Röstmassör/Tal&Röst-coach

Auditionförberedelse och Sånglektioner

INTERVJU i SVT2 (2021) ”MÖTE MED/PUHUTHAAN”

SÅNGERSKA, MUSIKER, SKÅDESPELARE, REGISSÖR

 

SÅNGERSKA Utbildad operasångerska vid bl.a Operastudio 67, Royal Academy of Music och Musikhögskolan i Piteå med musikaliska rötter i folkmusiken. Gränslös, Genrefri och Choosefri allätare som sjunger det mesta som är kul, spännande och/eller utmanande med en förkärlek för crossover och udda scener/spelplatser.

 

ROLLER i URVAL  Tosca, Le Villi, Suor Angelica, Il Tabarro (Puccini) Falstaff (Verdi), Cavalleria Rusticana (Mascagni), I Pagliacci (Leoncavallo), Figaros Bröllop, Trollföljten (Mozart), Carmen (Bizet), Mediet, The Telephone, Amahl and the night visitors (Menotti), Hans&Greta (Humperndinck), The Bear (Walton) samt flera urpremiärer bl.a Vem Stal Polcirkeln? (Norberg), Tenderness / Rajaton Rakkaus (Levitt), Malmens Väg (Hülphers), Sånger från Matojärvi, Krigsoperan (Pohjanen/Chydenius) m.fl

 

”..Carina Henriksson är i ypperlig form. Förutom vacker, kraftfull och känslosam sång är hon den kraft som, med graciös karisma, presenterar de flesta av kvällens nummer”

Festspelen, Studio Acusticum stora salen. Simon Olofsson, Pitetidningen

 

PRISER OCH UTMÄRKELSER Carina har vunnit flera internationella/nationella priser, stipendier och utmärkelser för sin sång och sitt arbete i kulturens tjänst. Carina var en av 10 finalister från hela världen att delta i finalen av den internationella sångtävlingen Monte Carlo Voice Masters 2005 i Monaco. Hon har tilldelats Rubus Arcticus stora kulturpris, Hagegårdens stora stipendium, Olof Högberg Plaketten för framstående kulturinsats, Andrew Sandrew, Golje, Fredrika-Bremer-stipendium, Frimurarordens Jubileumspris, Sparbanksstiftelsens Kulturpris, Svenska Konstnärsnämnden i 4 år, LKABs stora kulturpris, Kiruna kulturstipendium, STRT kulturstipendium samt 2015 Rosenströmska stiftelsens kulturpris.  2016 blev hon av Föreningen Norden utnämnd till Årets Nordist. Carina blev av landshövding P-O Eriksson utnämnd till Norrbottens Kulturambassadör i Japan där hon bodde under 2 år (2005-2007)

 

”Carina har blivit en viktig ambassadör för Kiruna. Lappland och Sverige ute i världen och är en stor tillgång för svenskt och norrländskt musikliv, hon har banat nya vägar för att sammanföra operakonsten med dagens existensiella frågor i norrländska bygder.”

Olof Högbergplaketten för framstående kulturinsats

 

”Operasångerskan och producenten Carina Henriksson har i en fantastisk kombination av kunskap om och kärlek till sin konstform och hembygd lyckats placera Lainio på världskartan som en ort med en unik tillgång till opera av högsta klass. Med sitt engagemang och värme bryter hon den eventuellt förväntade nordiska tystnaden med de ljuvaste toner.”

Rubus Arcticus 

 

”Carina har visat prov på stor entusiasm och entrepenörsanda både som sångerska och producent. Hon är och kommer fortsättningsvis att vara en stor tillgång för svenskt musikliv. För sina insatser vid Opera Vildmark samt för sitt engagemang för utvecklingen av scenkonsten i stort får Operasångerskan och producenten Carina Henriksson föreningens stora pris som överlämnades av Håkan Hagegård själv.”

Hagegårdens Vänner 

 

”An attractive lady with an attractive voice, the voice sits forward and is clear..excellent use of the vertical singing” 

Ryland Davies, London

 

”Stoooort  TACK för ditt alldeles fantastiska framträdande igår. Jag har aldrig varit med om stående ovationer mitt i en föreställning, men dem var du värd!!! Du har fått sååå mycket fina ord… Du skapade en vacker bubbla av skönhet och närhet i en väldigt krävande situation. Rak som en fura stod du för det vackra och äkta. TACK!!!”

Anna Eklund Tarantino, konstnärlig ledare MUSIK PÅ SLOTTET, Rikssalen Stockholm 

 

”Med Lainio i hjärtat, meänkieli i ryggsäcken och en passion för opera. Kombinationen har fört dig nära och vida omkring-då du fört Norrbotten till Japan, fört världen till vildmarken i Lainio och idag leder du arbetet med att föra ut den tornedalska kulturen. Ditt kulturarbete inspirerar och för många människor samman till värdefulla möten och samtal”

Föreningen Norden, ÅRETS NORDIST 2017

 

 

MUSIKER som trakterar instrumenten piano och dragspel. Vikarierar emellanåt som kantor. Sjunger och spelar mer eller mindre regelbundet  i olika ensembler och konstellationer. Carina har ett brett nätverk inom många discipliner och genrer och plockar ihop en ensemble som passar just ditt evenemang, event, gala eller happening.

 

SKÅDESPELARE med scenspråk svenska, meänkieli och engelska. Carina har spelat både barnteater, drama och komedi bl. a julkalender utomhus under tre års tid och en monolog på meänkieli/svenska som turnerade i Norrbotten med gästspel i Finland.

 

Carina har medverkat vid uruppförandet av flera teaterpjäser bl. a  Elle Risti i Sekarotu (Regina Veräjä), Naturen i Malmens Väg (Malin Hülphers/Petri Tuominen) med Norrbotten Neo och dirigent Erik Westberg, Kersti i ”Kronbruden” (Strindberg/Rangström), Kvinna i monologen ”Tro” samt pjäsen ”Och kärlek” av Marianne Cedervall och fleratlet barnföreställningar bl.a  Bella i  ”Det är för mycket fniss i den här sandlådan” (Gnosspelius) och Renen i Julkalender utomhus i badhusparken i Pajala tre år i rad.

 

”Carina Henriksson passar så bra i rollen som Stella, når ut och fångar oss i salongen i gestaltningen av denna annorlunda kvinna. Hon beskrivs som en gudinna och Carina Henriksson spelar stundtals nästan, om uttrycket tillåts, gudomligt”

Jan Bergsten, kulturredaktör, NSD

 

REGISSÖR Carina har studerat Musikens Dramaturgi för professor Lars af Malmborg och Operaregi för prof. Folke Abenius vid Opera högskolan samt att hon har en fil.kand i musik/teater-vetenskap vi Stockholms Universitet.

Carina har regisserat flera uruppföranden bl.a ”Imorgon är allt som vanligt” och ”Den jag vill vara” med manus av Lina Stoltz. År 2015 blev föreställningen ”Kvinnornas Decamerone” vald till ”Årets mest berörande föreställning” av kulturredaktör Jan Bergsten och året därpå vann Tornedalsteatern årets Kulturpris.

 

”De har varit en glädje att arbeta med dig. Tack för din säkerhet och självklarhet som du även kunnat förmedla till mig. Det har gett mig styrka och självförtroende när jag står på en scen.”

 

”Stort, stort tack, för allt. Du har varit och är en sådan stadig klippa som har funnits där för mig både i de blåsigaste stormarna och i den ömmaste stunderna. Du har ett driv, en framåtanda och en lösningsorientering som är närvarande varje vaken sekund, jag är så imponerad! Din tillgivenhet till det hela och breda känslospektrat i din regi är beundransvärd”

Over the rainbow från live@acusticum

SKRIBENT, MANUSFÖRFATTARE, TONSÄTTARE

SKRIBENT som fått dikter och betraktelser publicerade i olika magasin. Carina skriver även krönikor på eget initiativ och på uppdrag bl.a varje vecka under ett års tid ”Carinas Cred” i NorrbottensKuriren.

Carina tävlade och gick till SM-final i Poetry Slam SM (2019). Carina skriver f.n.på en bok med dikter och betraktelser ”Gränssnitt- från älv till myr” som fått manusutvecklingbidrag av Region Norrbotten.

 

”Carina Henriksson, tack. För sångtexterna du skrev i Malmens väg, för projektionerna du koordinerade, för laborerandet med manuset och allt det visuella, för cast, för alla förmedlade kontakter, för omhändertagande, för papper och mera papper, för alla mil i bil, för klia huvudet. För delade stämmor, partitur, klaver och annat för mig atonalt. För din egen instudering och scenprestation.”

 

MANUSFÖRFATTARE som skrivit både manus, sångtexter/libretto och estradpoesi. Bl.a medförfattare till ”Vishetens Vindar” som gick på turné till Sydafrika (2009), samt en utökad prolog på 40 min till ”Teaterdirektören” (2015), manus till ”Kärlekstrubbel och Lyckobubbel” (2016) och Pocketoperan ”Här är det jag som stämmer!”(2021)

 

Carina skriver f.n på  flera manus, bl.a ”Poetissan från Aareavaara” med planerad urpremiär 2022 samt på uppdrag ”Från Montana till Piteå” med anledning av Piteås 400 års jubileum (2021) samt ”Morbrors monolog” som handlar om när det ofattbara händer. Den fruktansvärd och obeskrivbara sorgen att förlora ett barn. Monologen kommer att uppföras i symbios med Mahlers ”Kindertotenlieder”, den senare i nyöversättning till svenska och meänkieli samt i en scenisk kostym.

 

TONSÄTTARE som skriver teatermusik och sånger. Debuterade som låtskrivare i radio 2019 då sången ”Omslag mot Livet” blev vald till ”Veckans färsking” i Sveriges Radio,P4.

 

Nedan RECENSIONER  CD:n Rajaton-Gränslöst – GlesbygdsDivan&Band

 

”En titel som omfattar genrelös och gränslös musik…sopranen Carina Henriksson och dragspel och en bandoneon dominerar de olika spåren..det är njutbart och omväxlande och (även om mina språkkunskaper är aningen bristfälliga så uppskattar jag de vokala inslagen oavsett vilket språk de sjöngs på. Det låter förståeligt och känslofullt och för en musikalisk allätare är det fullt njutbart och) helt klart en musikalisk upplevelse..Bästa spåren på skivan är Omslag mot livet, med text och musik av Carina Henriksson och Wilhelm Stenhammars “Du hade mig kär ur Ensamhetens tankar till text av Verner von Heidenstam…Skivan avslutas med en ovanlig musikalisk sättning av Giacomo Puccinis ” O mio babbino caro” från Gianni Schicchi….Carina Henriksson gör en tolkning som visar på bredden och djupet i hennes konstnärskap. Det borde fler få  ta del av och ett utmärkt sätt är införskaffa cd:n: Rajaton – Gränslöst

OPERALOGG 

 

”Stolt, poetiskt och avskalat kan bäst beskriva Carinas debut som låtskrivare – och jag ser fram emot att få höra mer från Carina, och fler av hennes egna alster framöver!” Veckans färsking v.40

Sveriges Radio, P4 Radio Norrbotten , Fredrika Johansson

 

”Det är eget, proffsigt och – som titeln säger – gränsöverskridande. Samt påfallande mycket dragspel och bandoneon i instrumentarrangemangen med Tatu Kantomaa; här känns det dock helt relevant. Carina Henrikssons röst i alla de olika musikavsnitten är både säker och självklar”

iMusiken

OMSLAG MOT LIVET från CD ”RAJATON-GRÄNSLÖST”

KULTURPRODUCENT, ARRANGÖR, ENTREPRENÖR

TEATERCHEF och KONSTNÄRLIG LEDARETORNEDALSTEATERN (2013-2018)

Min resa på Tornedalsteatern började egentligen redan 2008 då jag blev invald som ledamot i Tornedalsteaterns styrelse och  något år senare blev min funktion Vice Ordförande. 2013 tillträdde jag som Konstnärlig Chef och från 2015 anställdes jag som Teaterchef och konstnärlig ledare.

 

Tornedalsteatern är en Community teater med fast verksamhet i fyra kommuner i Norrbotten (Kiruna, Pajala, Övertorneå, Haparanda) som innefattar teaterverksamhet med och för barn och unga, teaterverksamhet med funktionshindrade, teaterverksamhet med amatörer och seniorer. Samverkansprojekt med Kulturskola och Skapande Skola samt turnerande verksamhet. Semiprofessionella och professionella produktioner ibland i samverkan med andra aktörer och/eller våra länskulturinstitutioner. Utöver teaterverksamhet ute i kommunerna ingår regelbundna turnéer i skolor samt offentliga föreställningar i de fyra medlemskommunerna. Ofta även utökad turné i  hela regionen och ibland även rikstäckande turné och/eller gästspel på Nordkalotten.

 

Tornedalsteatern är en nationell minoritetsaktör inom kulturområdet som uppbär verksamhetsmedel från Kulturrådet, Region Norrbotten och medlemskommunerna. Utöver detta ansöker teatern årligen om projektmedel för utökad verksamhet och professionella produktioner. Tornedalsteatern har 6-8 anställda på årsbasis och varierande antal projektanställda utifrån verksamhetsår och verksamhetsplan för året, utöver detta regelbunden verksamhet  med produktioner i samtliga medlemskommuner samt samverkansprojekt med amatörteaterföreningar, ideella krafter och näringsliv.

 

Jag hade den fantastiska förmånen att få arbeta tillsammans med brinnande, engagerade, kompetenta och vidsynta medarbetare under  några otroligt produktiva och roliga år i kulturens vagga, Tornedalen. Därtill i  ett format och ett sammanhang där det fanns utrymme att fantisera, visionera och realisera vitt väsensskilda projekt. Alla med avstamp i vårt sammanhang och vårt språk, meänkieli.

 

”Och så finns det en ledare. En som har världens snabbaste fötter, universums yvigaste idebank, ett kontaktnät som varvar jordklotet flera gånger. En stor humanist, en visionär, en erfaren entreprenör, en tomte med en aldrig tom presentsäck. En som vågar pröva idéer, en som inte bangar när det skiter sig. En som kommer ihåg, ser, bekräftar och vattnar konstens alla blommor..Du är stor, Carina. Tack.” 

 

”Du har åstadkommit det omöjliga mer än en gång. Mot andras ”bättre” vetande. Tack Carina för att jag får verka under ditt konstnärliga ledarskap, tack för din utsökta balansgång mellan kompromisslöshet och ödmjukhet, tack för ditt driv, din energi och din vilja, tack för den begåvning, erfarenhet och kunskap som du skänker ToTe ”

 

”Tack för att gott samma-arbete! Du är bra chef! Lycka till med nya jobbet!!”

 

 

VD och KONSTNÄRLIG LEDARE för GLESBYGDSDIVAN AB

GlesbygdsDivan är namnet på både produktionsbolag och alter ego. GlesbygdsDivan skapar och säljer musik- och teaterföreställningar, producerar underhållning och konserter till event, galor och evenemang. GlesbygdsDivan regisserar, skriver musik och manus samt erbjuder ReVoice-terapi, sånglektioner och röstmassage.GlesbygdsDivan lyfter gärna dagsaktuella ämnen och orättvisor, arbetar aktivt med jämställdhetsfrågor och balanserar på en töjbar lina mellan humor och allvar.

 

  • En av drivkrafterna är att lyfta in våra minoritetsspråk, meänkieli och samiska till en musikgenre där språken inte varit vanligt förekommande. Tanken med att bjuda in minoritetsspråken till våra klassiska scenrum har varit i syfte att nå en ny publik, men också för skapa nyfikenhet samt öka kunskapen om våra minoriteter och vår mångkultur.

 

  • En annan drivkraft är att initiera kulturprojekt och skapa angelägen scenkonst som tar avstamp i vår kultur, musik och historia för att i nästa led, produktionsledet, skapa arbetstillfällen till de kulturarbetare som bor och verkar i regionen.

 

 

GRUNDARE och KONSTNÄRLIG LEDARE för OPERA VILDMARK

Opera Vildmark föddes vid Lainioälvens strand, sprungen ur en vilja och en ambition att göra operan mer lättillgänglig; att kultur är allas rättighet oavsett var du bor i landet; att öka intresset för en smal konstform; att hitta nya scener och ny publik.

 

Opera Vildmark är ett produktionsbolag med Nordkalotten som verksamhetsområde. En förening som fungerar som en visionskuvös och förlossningsavdelning för scenkonstproduktioner i tillblivelse.

 

Opera Vildmark har varit verksam inom kultur/kulturturism/eventbranschen i 20 år och drev under åren 2000-2015 en årlig operafestival i Lainio, ibland med gästspel och utvidgad turné på Nordkalotten. Opera Vildmarks ”Hans och Greta” gästspelade bl.a på Läckö slott och gick på turné med Norrbottensmusiken. ”Pajazzo” ”Il tabarro” och ”Suor Angelica” spelade på Skansen i Stockholm en hel månad samt gästspelade på Ålands kulturfestival (2001, 2002).

 

Opera Vildmark var även ansvarig för alla operaproduktionerna på världsunika Ice Globe Theatre åren 2003-2005 och 2015 spelades Opera Vildmarks ”Björnen” (W.Walton) in för SVT DRAMA på Icehotel. En mångkulturell opera översatt till svenska och två av våra minoritetsspråk, meänkieli och samiska som sändes som ”Veckans föreställning” i SVT2. Opera Vildmark producerar förutom opera även event samt underhållning för företag och privata uppdragsgivare.

 

Min hembygd och min uppväxt har givit mig starka rötter, tilltro till min egen förmåga och de sammanhang jag väljer att vistas i, beslutsamhet och envishet. Utmaningen, byns gemensamhetslokal vid älven strand, som en gång per år har förvandlats till operahus har varit en otroligt viktig knutpunkt, dockningsstation och även en experimentscen för udda produktioner och crossoverprojekt. Människorna och byn, publiken och alla medverkande genom åren. Det är ni som gjort allt detta möjligt.

Tillsammans bär vi kulturen

 

”Det är en fördom säger operasångerskan Carina Henriksson, att det skulle vara mörkt och kallt i Lainio och Kiruna. Där finns visserligen polarnatten, men där finns också norrskenet som lyser upp” I ett annat sammanhang poängterar hon att musiken börjar i tystnaden. Uttalandena framstår som karaktäristiska för denna energiska sopran och multikonstnär. Med ett trotsigt artistiskt allvar framhärdar hon i att skapa konstnärligt kvalificerad kultur i sin vidsträckta, glest befolkade hembygd. Hon är en mångkunnig artist, med bred erfarenhet av den klassiska operarepertoaren, uppmärksammad och tidigare prisbelönt för det i åtskilliga internationella och svenska sammanhang. Hon har bland annat varit verksam ett par år i Japan.  Men det är i Lainio hon bor, och det är i norraste Sverige som hon driver och medverkar i såna djärva konstnärliga projekt som Opera Vildmark och Tornedalsteatern. Där förenar hon ett engagemang för den stora internationella operakulturen med hängivenhet för regionala kulturella uttryck. Hon sjunger, spelar teater och administrerar. Nu bland annat som chef för Tornedalsteatern. Carina Henriksson gör ett mycket betydelsefullt arbete för kulturen i Norrland. Det gör henne till en synnerligen värdig mottagare av detta kulturpris”

Gunborg och Sten Rosenströms stiftelse för Norrländskt kulturstöd

 

”Middag, mingel och opera så tårar får svepas bort gåshud får  slätas ner”

Publikröst Kiruna Stadshus  2016

 

Gå gärna in på SCENKONSTPORTALEN och vår producentsida GLESBYGDSDIVAN/OPERA VILDMARK som uppdateras med senaste nytt, turnéplan och tillgänglighet.

Producentsida SCENKONSTPORTALEN

FÖREDRAGSHÅLLARE, PROGRAMLEDARE, KONFRENCIER

Carina ger regelbundet föredrag och håller föreläsningar. Ofta handlar det om frågeställningar och kärnvärden som genomsyrar hennes verksamheter. Kultur och Näringsliv, Kultur i Glesbygd, Kultur i Kulturens yttermarker, Kultur som näring, Nätverk gör underverk, Hur Svårighet blir Möjlighet och Verklighet, Från vision till Passion på bl. a Nordkalottkonferensen i Tromsö, Tidskriften Operas seminarium  ”Nya Scener. Ny publik”, Hela Sverige ska Leva m. fl

 

Carina har även hållit föredrag om REVoice och Röstvård samt varit programledare för digitala sändningar, bl.a  Studio Acusticums programserie live@acusticum våren 2021. Som konferencier för konserter och galor framträder hon både privat och i roll som GlesbygdsDivan. 2020 producerade Opera Vildmark på uppdrag  ”Rosenströms Kulturfest” på Luleå Museum med anledning av Rosenströmska stiftelsens 10-års jubileum.

”Sånger till tröst och tanke” PÅ KULTURARENAN – se filmen

REVOCIE-TERAPEUT och RÖSTMASSÖR SÅNG&TAL-COACH AUDITIONFÖRBEREDELSE och SÅNGLEKTIONER

REVOICE TERAPI – RÖSTMASSAGE – Certifierad REvoice terapeut

För dig som har rösten som yrke eller för dig som har problem med din röst. Gnisslar du tänder eller  pressar tunga. Upplever du heshet, knarr, kramp eller spänningar. Terapeutisk och förebyggande, för både friska och trötta röster. Röstmassage kan även hjälpa mot spänningshuvudvärk, yrsel mm

 

RÖSTCOACHING med fokus på sund andning, stöd, fonation och artikulation i  både tal och sång

AUDITIONFÖRBEREDELSE för både sång och teater

SÅNGLEKTIONER  Hösten 2020 vikariat som sångpedagog för klassiska sångarna på Framnäs Folkhögskola